Wandelen, smullen en gezellig samen zijn

Gepubliceerd op 05.01.2024

Persmededelingen

Naast de zomermaanden is de Kerstvakantie traditioneel een tweede piekseizoen voor het toerisme in de Oostkantons. Een groot aantal toeristen, die nood hadden aan ontspanning en herbronning, kwamen naar de regio om de kerstvakantie door te brengen in een mix van ontspanning en feestelijke gezelligheid. Uit een enquête bij de leden van het Toeristisch Agentschap Oost-België bleek ook dat de gemiddelde bezettingsgraad van de logiesaccommodaties licht steeg ten opzichte van vorig jaar.

Naast de eeuwige toeristische favoriet "wandelen", lokten vooral de kerstactiviteiten een groot aantal bezoekers naar de Oostkantons. Het Huis voor Toerisme in Malmedy bevestigde dat het merendeel van de bezoekers naar de kerstactiviteiten informeerde. "We kregen vaak de vraag waar er in de Oostkantons kerstdorpen, feestelijke verlichting of kerststallenroutes zijn. Natuurlijk waren de kerstmarkt en de schaatsbaan in Malmedy bijzonder populair bij ons." Volgens de enquête kwamen winterwandelingen op de eerste plaats van belangrijkste toeristische activiteiten voor hun gasten. De op één na populairste reden om te reizen was om de kerstvakantie buitenshuis te vieren. In het verlengde hiervan kwam de Oost-Belgische gastronomie op de derde plaats. 73% van de ondervraagde hotel-restaurants-uitbaters gaf aan dat ze speciale feestaanbiedingen hadden voorbereid voor hun gasten, soms in combinatie met wellness. Kerstmarkten en decoratie waren ook populair bij gasten en eindigden de vierde plaats.

Hogere bezettingsgraad in hotels en gastenkamers

Hotels, hostels en gastenkamers noteerden een gemiddelde bezettingsgraad van 64% tijdens de kerstvakantie. Vergeleken met vorig jaar is dit een stijging; in dezelfde periode in 2022-23 bedroeg dit percentage 58%. De herkomst van de gasten blijft echter ongewijzigd ten opzichte van het voorgaande jaar. De grootste groep gasten komt uit Vlaanderen, met gasten uit Wallonië op de tweede plaats. Daarna volgen toeristen uit Duitsland en Nederland, die respectievelijk de derde en vierde plaats innemen.

De bezettingsgraad van vakantiewoningen bleef stabiel ten opzichte van vorig jaar. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 80% bevestigde driekwart van de uitbaters dat dit gelijk bleef ten opzichte van vorig jaar. De eigenaars van de vakantiewoningen bevestigden ook de volgorde van de toeristen van vorig jaar, met Vlaanderen op de eerste plaats, gevolgd door Nederland (2e plaats), Wallonië (3e plaats) en Duitsland (4e plaats).

Gasten uit de Oostkantons kwamen over het algemeen minder vaak, maar stonden wel op de 5e plaats voor alle soorten accommodaties. De enquête benadrukte ook dat voormalige Oost-Belgen de accommodatieaanbiedingen gebruikten om Kerstmis samen met hun familie in de Oostkantons te vieren.

Gebrek aan sneeuw beïnvloedt het aantal boekingen

Uit de kerst-enquête bleek ook dat gasten die in vakantiewoningen verblijven hun overnachtingen veel vroeger boeken dan hotelgasten. Terwijl een kwart van de boekingen voor vakantiewoningen meer dan zes maanden van tevoren wordt gemaakt, de helft van de gasten tussen drie en zes maanden voor hun reis boekt en de laatste reserveringen tussen één en drie maanden vooraf worden gemaakt, is het boekingsgedrag voor hotels en gastenkamers veel meer op de korte termijn gericht. Hier reserveren slechts 3 op de 10 klanten meer dan drie maanden op voorhand. 42% van de gasten in deze categorie boekt 1 tot 3 maanden voor het begin van hun reis, 16% boekt 2 tot 4 weken van tevoren en 10% van de gasten beslist pas een paar dagen voor het vertrek over een vakantie in de Oostkantons.

Tegelijkertijd stelden de ondervraagde vakantiewoningen ook dat het gebrek aan sneeuw tijdens de vakantie in het algemeen geen invloed had op boekingen. Hoteleigenaars daarentegen gaven aan dat sneeuw meestal leidt tot een toename van reservaties op korte termijn. Er waren echter geen boekingen tijdens deze vakantie.

Langere verblijven in vakantiewoningen

Wat de gewenste verblijfsduur van de gasten betreft, toonde de enquête aan dat de verblijfsduur van gasten in vakantiewoningen deze kerstvakantie langer was dan in voorgaande jaren. Terwijl in de voorgaande jaren verblijven van 1 tot 3 dagen op de eerste plaats kwamen en verblijven van meer dan 5 dagen pas op de tweede plaats, gaf dit jaar twee derde van de eigenaars van vakantiewoningen aan dat de meeste van hun gasten langer dan 5 dagen in de Oostkantons verbleven. Binnen deze tranche gaf de helft van de deelnemers aan dat ze vooral verblijven van één tot twee weken registreerden. Kortere verblijven van 1 tot 4 dagen waren zeldzaam tijdens de kerstvakantie. Zoals de voorbije jaren zijn verblijven van 2-3 nachten het populairst bij hotels en gastenkamers. Verblijven van meer dan 5 nachten zijn eerder zeldzaam in dit segment met een aandeel van 5%.

Over de enquête: De online enquête werd uitgevoerd bij de leden van het Toeristisch Agentschap Oost-België. De enquête heeft betrekking op de kerstvakantie van 25 december 2023 tot 5 januari 2024 en werd uitgevoerd tussen 22 december en 2 januari. De resultaten zijn niet wettelijk bindend en hebben uitsluitend betrekking op de Oost-Belgische ondernemingen die aan de enquête hebben deelgenomen.

Samen ontspannen voor het vuur met een warme drank. ©Dominik Ketz_ostbelgien.eu