De Venntrilogie – een nieuwe topper in de Oostkantons

Gepubliceerd op 29.08.2023

Persmededelingen

109 km, 6 etappes en 3 landschappen: dit zijn maar enkele kerngegevens over de nieuwe langeafstandswandelroute Venntrilogie, die op 29 augustus officieel geopend werd in Eynatten. Op slechts 100 meter van de route van de Venntrilogie heeft Jef Schuwer, projectverantwoordelijke bij het Toeristisch Agentschap van de Oostkantons, de wandelroute die in het kader van het Interreg project “RANDO-M”, voorgesteld. Mevrouw Sandra de Taeye, directrice van het Toeristisch Agentschap van de Oostkantons, sprak over de Venntrilogie als een model voor een dynamisch Europa, en als motor voor de verdere ontwikkeling van internationale wandelroutes die thematisch verbonden zijn. Daarna heeft Wolfgang Reh, adjunct-director bij de Eifel Tourismus GmbH, de goede samenwerking tussen de twee vakantiebestemmingen gefeliciteerd en de verbinding tussen Eifelsteig en Venntrilogie gepresenteerd als een coherent geheel.
Mevrouw de Minister Isabelle Weykmans legde de nadruk op de groeiende navraag naar wandelrouten en de rol van kwalitatieve wandelproducten voor de ontwikkeling van duurzaam toerisme en van de regionale economie. In het kader van de inauguratie werd de hoge kwaliteit van de route bovendien bekroond. Mevrouw Sandra Bertholet, vertegenwoordiger van de Europese Wandelbond, beloonde de Venntrilogie met het kostbare certificaat “Leading Quality Trails – Best of Europe”. Zo heeft de Venntrilogie dus een plaats verdiend tussen de 22 mooiste wandelroutes van Europa.  De Venntrilogie is in beide richtingen bewegwijzerd en nodigt alle wandelliefhebbers uit om de diversiteit van de Oostkantons (opnieuw) te ontdekken.

De naam Venntrilogie bestaat uit de elementen “Venn” en “Trilogie”. “Venn” verwijst naar de geografische ligging van de route, terwijl “Trilogie” verwijst naar de drie landschapsvormen van de streek: de uitgestrekte weidelandschappen in het noordelijke puntje van de Venen, de mystieke Hoge Venen en de bossen en rivierdalen in hetzuiden van de Venen. Bovendien combineert de naam een Franstalig en een Duitstalig element in een naam die gemakkelijk uit te spreken is in alle talen van de Oostkantons en de Euregio-Maas-Rijn, waarbij “trilogie” bewust op zijn Frans uitgesproken wordt.

3 landschappen – 6 etappes

De landschappelijke kenmerken van de etappes komen ook terug in het logo en de bewegwijzering. De eerste twee etappes hebben groene borden die verwijzen naar de omliggende weidelandschappen en het Hertogenwald. Etappes 3 en 4 verlaten het bos en leiden naar de mysterieuze uitgestrektheid van de Hoge Venen. De grijs-beige kleur van de bewegwijzering verwijst naar de mist die vaak over het landschap hangt en de mystiek van het landschap. Het blauw van etappe 5 en 6 verwijst staat voor het water van de Warche, die wandelaars in dit deel van de Venntrilogie altijd trouw vergezelt.

Een uithangbord voor de wandelpaden in de Oostkantons

Naast de Vennbahn en de Stoneman Arduenna is de Venntrilogie het derde grote project van de Oostkantons. Bij de start van het project zijn verschillende routes uitgewerkt en geëvalueerd volgens de criteria van het kwaliteitslabel “Leading Quality Trails - Best Europe”. Daarna werd de uiteindelijke route ontwikkeld met de actieve steun van een expert op het gebied van wandeltoerisme. De route benadrukt de diversiteit van de Venen en de Oostkantons. De Venntrilogie combineert landschappelijke aspecten en wandelhoogtepunten zoals de poortjespaden op het noordelijke deel van de Venntrilogie, de typische houten vlonderpaden in de Hoge Venen en de kloven en heuvelruggen op het zuidelijke deel van de route.

De route loopt grotendeels over bestaande wandelpaden en het wandelknooppuntensysteem. De verbindingspaden naar de Eifelsteig maken het heel gemakkelijk om je wandelingen in de grensregio uit te breiden. De bewegwijzering ter plaatse bevat niet alleen richtingsborden in beide richtingen van de route, maar ook informatie over de volgende tussenstops en het aantal kilometers dat al gewandeld werd.  Op de borden wordt er informatie gegeven over de services die men bij deze tussenstops kan vinden: overnachtingsmogelijkheden, restaurants, openbaar vervoer, toeristische informatie...

Duurzaamheid is een topprioriteit op de Venntrilogie. De route nodigt uit tot slow travel en is bereikbaar met het openbaar vervoer. In het station van Eupen zijn er directe busverbindingen naar een bushalte die vlakbij het Drielandenpunt ligt, en naar Bütgenbach, de start- en eindpunten van de Venntrilogie. Door de verbinding met de Eifelsteig kunnen wandelaars ook kiezen voor een alternatieve route door de Oostkantons. De Eifelsteig werd geopend op 4 april 2009. In de afgelopen 13 jaar heeft alleen al het reservatiebureau van Eifel Tourismus GmbH meer dan 8 miljoen euro omzet gerealiseerd op de Eifelsteig. 70% van de gasten komt uit Duitsland en 30% uit de Benelux.

Gemeenschappelijk arrangement met de Eifelsteig

Om wandelaars de mogelijkheid te geven om de diversiteit van de Oostkantons en de Eifel aan beide kanten van de grens te ontdekken, hebben het Toeristisch Agentschap Oost-België en Eifel Tourismus GmbH een gemeenschappelijk arrangement ontwikkeld. Het omvat twee overnachtingen in de Oostkantons (Eupen en Raeren) en drie overnachtingen in Duitsland (Aken, Monschau en Roetgen). Naast de overnachtingen zijn ontbijt, diner, picknick, bagagetransport, informatiemateriaal en vervoer van Aken naar de Vaalserberg op het Drielandenpunt - het startpunt van de Venntrilogie – inbegrepen in het arrangement.

Het arrangement kan geboekt worden via de websites van de twee projectpartners en verbindt de eerste drie etappes van de Venntrilogie en de eerste twee etappes van de Eifelsteig in een lus via een verbindingsstuk van Eupen over de Brackvenn naar Monschau. Wandelaars kunnen op die manier kennismaken met de culinaire hoogstandjes aan weerskanten van de Duits-Belgische grens. Op basis van twee personen in een tweepersoonskamer bedraagt de prijs 699 euro per persoon.

De officiële wandelgids

Er is een officiële wandelgids samengesteld om de langeafstandswandelroute te volgen. Naast etappebeschrijvingen bevat het ook informatie over persoonlijkheden die een blijvende en positieve invloed op de regio hadden. Ondanks grondig onderzoek wil de toeristische wandelgids niet beweren historisch volledig te zijn, maar eerder dienen als verhaal en vermaak langs de route. Bovendien is de wandelgids in zakformaat geïllustreerd door Boris Servais, waardoor het een artistiek en regionaal tintje krijgt. De gids is gratis beschikbaar bij alle toeristische informatiecentra langs de route en kan ook worden gedownload op www.ostbelgien.eu.

Waardevolle samenwerking met de partners

Om een complete wandelervaring te beleven, zijn kwalitatief hoogstaande accommodaties die aangepast zijn aan de vragen en behoeften van langeafstandswandelaars onontbeerlijk. Om wandelaars de hoogste kwaliteitsnormen in hun accommodatie te garanderen, ontwikkelde het Toeristisch Agentschap Oost-België een charter. Door dit charter te ondertekenen, verbinden de partnerbedrijven zich ertoe aan speciale voorwaarden te voldoen en specifieke diensten aan te bieden aan wandelaars. Zo mogen de partnerbedrijven bijvoorbeeld niet verder dan drie kilometer van de langeafstandswandelroute liggen. Andere criteria zijn de mogelijkheid om er slechts één nacht te verblijven en om wandelkleding te drogen in een daarvoor bestemde ruimte. Aan de hand van een checklist kunnen logiesverstrekkende bedrijven controleren of ze in aanmerking komen als partnerbedrijf voor de Venntrilogie. Zij krijgen deskundige ondersteuning van het TAO. De Venntrilogie telt momenteel 12 partnerbedrijven:

De aanbevolen etappes van de Venntrilogie:

• Etappe 1: Van het Drielandenpunt naar Eynatten - 23,5 km - 172 hm
  • Etappe 2: Van Eynatten naar Eupen - 18,9 km - 164 hm
  • Etappe 3: Van Eupen naar Botrange - 24,8 km - 523 hm
  • Etappe 4: Van Botrange naar Malmedy - 19,9 km - 337 hm
  • Etappe 5: Van Malmedy naar Robertville - 10,6 km - 348 hm
  • Etappe 6: Van Robertville naar Bütgenbach - 11,9 km - 216 hm

De Venntrilogie werd ontwikkeld als onderdeel van het project "RANDO-M" in het kader van Interreg V-A Euregio Maas-Rijn en ondersteund door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het Interreg EMR-programma overwint grenzen door samenwerking tussen regio's in verschillende landen mogelijk te maken. Het investeert in projecten op het gebied van innovatie, economie, sociale integratie en onderwijs en territoriale cohesie. Door grensoverschrijdende samenwerking te bevorderen worden de economische en sociale structuren in het grensgebied tussen België, Duitsland en Nederland versterkt.

Daarnaast heeft de goede samenwerking met de regionale bosbouwkantoren en de gemeenten het mogelijk gemaakt om de wandelinfrastructuur te vernieuwen, waaronder houten bruggen en paden op verschillende trajecten. Deze betrokken partijen speelden ook een belangrijke rol bij het bepalen van de route. Dankzij een solidariteitsoverdracht tussen de partners konden de houten vlonderpaden op Waalse bodem langs de Helle vernieuwd worden in samenwerking tussen de Dienst voor Toerisme van de Provincie Luik (FTPL) en het Toeristisch Agentschap Oost-België. Het Toeristisch Agentschap Oost-België heeft voor verdere infrastructurele maatregelen die nodig waren voor de realisatie van het pad kunnen rekenen op de financiële steun van de Duitstalige Gemeenschap.